טיפול במרזבים

טיפול במרזבים לפני איטום הגג

הגיע החורף, שוב הגג שלכם מטפטף ומים חודרים הביתה, ואתם מכים על חטא שלא התכוננתם בזמן ונערכתם לבדיקת האטימות של הגג, ועכשיו אתם משלמים את המחיר על האדישות הזו. אתם יוצרים קשר מיידי עם חברת איטום, אך מגלים שכמוכם יש לא מעט ולכן השירות יתעכב. אל תאמרו נואש, יש מה לעשות כדי למזער נזקים, והכל מתחיל ונגמר ב… מרזבים

 
על אף שהמרזב לכאורה הינו רק חלק קטן מתוך מערכת הניקוז הגדולה של הבית, יש לו חשיבות גדולה מאוד שמתגלה בדרך כלל רק כאשר פעולתו משתבשת. תפקידו של המרזב הוא לנקז את מי הגשמים מהגג ולמנוע מהמים להצטבר ולעמוד או להרטיב את הקירות. במצב בו המרזב אינו מתפקד כראוי, אם בשל תכנון לקוי או בשל סתימה, עלולה להיווצר נזילה או דליפה של מים שלא מצאו דרך להתנקז וחלחלו דרך התקרה או הקירות אל תוך הבית, שם לא רק שגרמו נזק לרכוש או לתשתיות, אלא גם עוגמת נפש ובלגן ליושביו.

אילו סוגי מרזבים יש?

מרזבים נחלקים לשני סוגים מרכזיים: מרזבים גלויים, שמותקנים בצד החיצוני של הבית, מחוץ ולאורך המבנה, ושיש אליהם גישה חופשית. מרבית המרזבים בישראל הם מסוג זה; ומרזבים נסתרים שמורכבים בדרך כלל בעת בניית הבית, ממוקמים בתוך ובסמוך לעמודי התמך, ומהווים חלק אינטגרלי מהשלד שלו. לרוב עשויים המרזבים הנסתרים מבטון ואינם חשופים לפגעי מזג האוויר וללכלוך, ולכן הבלאי שלהם איטי יותר. אולם הגישה אליהם מורכבת מאוד, ולכן כשפעולתם אינה סדירה, כמעט בלתי אפשרי לתקן אותם ובמרבית המקרים תיאלצו להתקין במקומם מרזב חיצוני.
חומרי הגלם מהם עשויים המרזבים הם רבים ומגוונים. יש מרזבים העשויים פלסטיק, וכאלה העשויים אלומיניום, פח מגולוון, אבץ ומיני מתכות אחרים. לכל אחד מחומרים אלה יתרונות וחסרונות. מרזבי האלומיניום נהנים מכך שמדובר בחומר עמיד וחזק שאינו מחליד ושניתן להרכיבו ביחידות ארוכות, מרזבי הפח והאבץ אמנם מחזיקים מעמד שנים ארוכות, אך מאידך הם גם יקרים מאוד. בבואכם להתקין מרזב, שקלו את היתרונות אל מול החסרונות ובחרו בחומר שיהיה מותאם במדויק לצרכי הבית שלכם ולטעמכם האישי.

תחזוקה שוטפת של מרזבים

כפי שכבר צוין, מרזבים חיצוניים חשופים לנזקים כגון שלכת עלים, חלקי רעפים, חלודה או סערות אבק וגשמי זעף פתאומיים, ועל מנת שלא להגיע למצב שבו הם לא יתפקדו ושאיכות חייכם תיפגע בשל כך, רצוי לבצע בדיקה שלהם, בעיקר כדי לוודא שאין בעיות נוספות למעט הלכלוך הקיים.
בדיקה שכזו נעשית היום בעזרת מצלמה מיוחדת, המוחדרת לתוך המרזב, יורדת לאורכו ובודקת פגמים העלולים להעיד על דליפת מים או סתימה. המצלמה מאפשרת לאתר במדויק ובמהירות היכן ממוקם הלכלוך המצטבר, מה טיבו וכיצד לטפל בו באופן היעיל ביותר.
אך על אף הקלות שבשימוש במצלמה שכזו, חשוב מאוד גם לדאוג לתחזוקה שוטפת נאותה של המרזבים. ניתן לעשות זאת על ידי הפעולות הבאות:
• ניקוי הגג ופינוי המרזב – זוהי פעולה בסיסית ופשוטה ביותר שכל אחד יכול לעשות. מומלץ לעלות לגג פעם בשנה לפחות, עדיף בתקופת הסתיו, ופשוט לאסוף ולטאטא את הפסולת המצטברת עליו ובתוך המרזבים.
• טיפול בסביבת המרזב – לאחר ניקוי המרזב, רצוי גם לטפל בסביבה המקיפה אותו. אם אכן הלכלוך מגיע מהעצים הסמוכים, כדאי אולי לגזום חלק מהענפים הצמודים אליו; אם זוהי לשלשת יונים, הזמינו בעל מקצוע ייעודי.
• התקנת רשת מעל המרזב – רשת שכזו תמנע מעלים ומענפים להיכנס למרזב ולסתום אותו.
 שחרור ופתיחה של סתימות – אם המרזב סתום, נסו להבין קודם היכן נמצאת הסתימה. אם היא נמצאת בחלקו העליון של המרזב, לפעמים ניקיון קטן יפתור את הבעיה. אם הסתימה היא בתוך הצינור עצמו, נסו לפתוח אותה באמצעות קפיץ אינסטלטורים (מעין מוט מתברג) או כבל גמיש. קחו בחשבון שלפעמים מדובר בסתימת בטון או חומר קשה אחר, שסביר להניח כי לא תצליחו לשחרר בעצמכם ותזדקקו לאיש מקצוע או לחברה ייעודית.
• ניקיון, איטום וסגירת חיבורים רופפים – לעיתים יש במרזבים מעט חלודה, אותה אפשר להסיר באמצעות נייר זכוכית וצביעת החלק הנגוע בצבע מגן נגד חלודה; חלקים שנפגמו, אפשר להחליף בחלקים חדשים; וחיבורים רופפים או פתוחים ניתן לאטום.
בבואכם לבצע את הפעולות שהוזכרו כאן, הקפידו לשמור על כללי הבטיחות. עבודה בגובה אינה עניין של מה בכך ולא סתם נדרשת עבורה בטיחות מרובה. כשאתם עולים על הגג, וודאו כי אתם מאובטחים ועשו כל פעולה תוך נקיטת מירב אמצעי הזהירות.

וכמה נקודות לסיום

כמו לכל דבר, גם למרזבים יש אורך חיים. לכן, אם גילו של המרזב בבית שלכם הוא מעל 15 שנים, כנראה שהוא כבר מתחיל להחליד, ומכיוון שהחלודה גורמת לחורים בצנרת, מומלץ להחליף אותו. במקרה כזה, אל תתפשרו. הזמינו בעל מקצוע אמין שיידע להתאים את המרזב לבית לפי צורתו ובהתאם לשימושים שלכם ולטעמכם האישי. מרזב נכון גם ישמש אתכם לאורך זמן וגם יחסוך לכם קשיים עתידיים בתפקוד שלו.
והכי חשוב – שיהיה לכולנו חורף נעים ויבש (לפחות בתוך הבית)!
באדיבות אתר טוב תודה
המציגים קבלני איטום מומלצים והשוואת מחירי איטום גגות

מעוניין באיטום ברמה שלא הכרת?​

להזמנת פגישת ייעוץ ללא התחייבות